Historiske kart viser hvordan strandkanten og byens møte med sjøen er endret over årene. Da kanalen ble gravd ut og innviet i 1855 gav den en isfri og rask innseiling til bryggene som lå i Mossesundet. Dette ble viktig for utvikling av byen. Det har også vært mange utfyllinger i havneområdet. I dag har området både en store transport- og havnearealer, og småhusområder som vitner om områdets historie:
- Kanalen er et av byens viktigste kulturminner og er regulert til bevaring
- Værlesanden består av trehusgårder som ble bygget etter at området ble innlemmet i Moss by i 1841. Flere av tregårdene i området er regulert til bevaring.
- Dagens Moss stasjon ble åpnet i 1879 da Østfoldbanen (Smaalensbanen) stod ferdig mellom Oslo og Kornsjø. Stasjonsbygget er regulert til bevaring.
- Thorneløkka er småhusområdet rett nord for stasjonsområdet. Området har et grønt preg med hager rundt husene. Tre av disse husene er definert som bevaringsverdige.
- Bastøfergenehar fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Først la de til i Mossesundet nord for Tollboden, men fergekaia ble flyttet til dagens plassering i sydenden av Kanalen fra 1934. Fra 1964 ble ansvaret for fergeleiet overdratt til staten.
- Moss havn har en lang historie, fra rundt 1560 da Moss fikk status som ladested med kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. Det har vært havneaktivitet i Værlebukta fra tidlig på 1800-tallet, først med Gerners brygge knyttet til teglverket rett ved. Fra midten av1970-tallet gjennomførte Moss havnevesen en større ombygging av Værlebrygga, for at mest mulig sjøtilknyttet næring skulle ligge samlet. Moss havn er i dag hovedsakelig containerhavn og har etablert den første tørrhavna i Norge som avlaster sjøhavna.
Ved utvikling av Sjøsiden vil det bli viktig å synliggjøre områdets historie og at de historiske områdene innlemmes i en god helhetlig bydelutvikling.
Kilde: Moss historielag